A 2020-as marketingstratégiádban megtalálható a Facebook hirdetés, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá, hogy az hatékony legyen? Nagyon gyorsan nagyon sok pénzt tudsz elkölteni a hirdetéskezelőben, ha nem ismered a rendszert és nem tudod, mit mire használj.
Ez a cikk azért született, hogy bevezessünk a Facebook hirdetések készítésének alapjaiba.
Facebook hirdetések háttere
Fontos, hogy megértsd a Facebook hirdetési rendszerét, mert csak így tudsz logikailag megfelelő kampányt létrehozni a célközönséged számára. Hogy miért? Mert egy jól megtervezett és kivitelezett kampány jobban fog teljesíteni, ez pedig azt jelenti, hogy olcsóbban tudsz hirdetni, ráadásul az sem elhanyagolható, hogy az ügyfelek is olyan tartalmat tudnak fogyasztani, amit kedvelnek, ami értékes számukra.
1. Hozz létre egy hirdetési fiókot
Először létre kell hoznod a Facebook Vállalkozáskezelőjét vagy más néven Business Managert. Ebben a vállalkozáskezelőben kell beállítanod a hirdetési fiókot, amiben az összes kampányt egy helyen tudod menedzselni.
A vállalkozáskezelőben minden információt és adatot megtalálsz, amely a kampányaidhoz kapcsolódik. Például fizetési mód, célközönség, elemzési adatok, hirdetések teljesítménye, statisztikák stb.
A vállalkozáskezelő létrehozása utána a hirdetési fiókot kell felállítani, ennek lépéseit ezen a linken találod. Nem túl bonyolult a folyamat, de figyelj, hogy a pénznemet és az időzónát jól állítsd be, ugyanis ezt a későbbiekben nem tudod módosítani.
2. Facebook Pixel létrehozás és telepítés!
A Facebook Pixel az egyik legfontosabb része az egész stratégiának. Ennek a segítségével tudod meghatározni, hogy a hirdetések hogyan teljesítenek, így kísérheted figyelemmel, hogy a leendő vásárlók hogyan reagáltak a hirdetésekre.
A Pixel egy néhány sorból álló kódrészlet, aminek a segítségével mérni tudod a honlapodra érkező forgalmat és az aktivitásokat.
A beállítás technikai lépéseit ezen a linken találod.
3. Ismerkedés a hirdetési fiókkal, avagy az első Facebook kampány létrehozása
Miután létrehoztad a hirdetési fiókot, beállítottad a Facebook Pixelt és a követőkódok a helyükre kerültek, jöhet az izgalmas része a dolognak. Most fogod megalkotni életed első kampányát.
Ne ijedj meg a sok menüponttól és kattintható résztől, ami fogad, segítünk, hogy megismerd minden apró részletét a Facebook hirdetéseknek.
A cikk elején már említettük, hogy tisztában kell lenned, hogyan épül fel logikailag a Facebook hirdetés.

Kampány: minden kampány egyetlen célnak felel meg
Hirdetéssorozat: itt állíthatod be a célzást, büdzsét,
időzítést stb.
Hirdetés: a hirdetés szövegét és a kreatívot itt tudod megadni, valamit a CTA gombot is tudod beállítani.
Amit látod a hirdetések 3 szintből épülnek fel: Kampány (Campaign), Hirdetéssorozat (Ad set), Hirdetés (Ad). Ahogy a rövid leírás mutatja, minden szinten más és más beállítási lehetőségeid vannak. Egy kampányon belül több hirdetéssorozatot, a hirdetéssorozatokon belül pedig több hirdetést is tudsz indítani.
Ezzel a megoldással tökéletesen tesztelhetőek a hirdetés szövegek, a kreatívok és a célközönségek. A cikk végén vissza fogunk még térni a tesztelés fontosságára és arra, hogy milyen lehetőségek vannak a kezedben a Facebook által.
4. Kampánycél meghatározása
Most, hogy tisztáztunk, hogyan épül fel a rendszer, ideje meghatározni, hogy mit is szeretnél elérni a hirdetéssel. A kampányok indításakor meg kell adni a marketingcélt. Az alábbi 11 típus közül kell választanod, de ne aggódj segítünk megérteni, hogy melyiket milyen esetben kell használni.
Mint látod a Facebook 3 csoportba osztja a célokat: Ismertség, Megfontolás, Konverzió. Ezen belül a legtöbbet használt 3 típusú kampánycél a Forgalom, Aktivitás és Konverzió.
Nézzük röviden, mit takarnak a célok:
Márkaismertség (Brand awareness)
A brandépítés a kampánycélja, a Facebook hirdetést azoknak a felhasználóknak mutatja meg, akik számára érdekes lehet a márkád.
Elérés (Reach)
Az elérés típusú kampánnyal a legnagyobb számú felhasználónak jelenik meg a hirdetés a megadott költségkeretből.
Forgalom (Traffic)
A cél, hogy a lehető legolcsóbban vidd a felhasználót a weboldalra vagy minél kevesebb összegből töltsék le az alkalmazásod.
Aktivitás (Engagement)
Az aktivitási célon belül három opció közül tudsz választani
- bejegyzéshez fűződő aktivitások: már meglévő poszt hirdetésről van szó
- oldalkedvelések: a Facebook oldalon lévő lájkok számának növelése
- visszajelzés eseményre: egy általad szervezett esemény hirdetése
Alkalmazástelepítések (App Install)
A lehető legtöbben telepítsék az alkalmazást, tehát a Facebook próbálja megtalálni azokat a felhasználókat, akik szívesebben töltenék le az appot.
Videómegtekintések (Video Views)
Az algoritmus arra törekszik, hogy minél többen nézzék a videót.
Érdeklődőkeresés (Lead generation)
Több érdeklődőadatot tudsz gyűjteni ezzel a kampánytípussal.
Üzenetek (Messages)
Arra optimalizál a Facebook, hogy minél többen írjanak neked üzenetet.
Konverzió (Conversion)
Akkor érdemes használni, ha már az ügyfél járt az oldaladon. Például vásárlásra, kosárba tételre, letöltésre, feliratkozásra fog optimalizálni.
Katalógus alapján történő értékesítés (Catalogue Sales)
A webshop forgalmának növelésénél tudod használni. Ehhez a célhoz szükséged van egy precízen megalkotott termékkatalógusra, amelyben minden fontos adat szerepel.
Bolti forgalom (Store Visits)
A cél, hogy minél többen térjenek be az offline üzletedbe. Például egy kávézóba, ruhaüzletbe, étterembe stb.
A kampánycélt mindig annak függvényében kell kiválasztanod, hogy mit szeretnél elérni. Jól fontold meg, hiszen a Facebook algoritmusa ezek alapján fogja megjeleníteni a hirdetésedet.
A kampánycél kiválasztása után a hirdetéssorozat beállítása következik.
5. Hirdetéssorozat beállítások (Ad set)
Most lépésről-lépésre, egy példakmapányon keresztül átvesszük a beállítási pontokat és segítünk megérteni azok működését.
5.1 Forgalom
Itt azt állíthatod be, hogy hova szeretnéd irányítani az embereket. Az ezzel kapcsolatos további beállításokat később fogod elérni.
A példában a weboldalt, landing page-et hirdetjük, ezért a „Webhely” opciót kell választani.
5.2 Dinamikus kreatív tartalom
Ezzel az opcióval a Facebook rendszere az előre megadott hirdetési elemeket párosítja össze, tehát automatikusan teszteli, hogy az egyes elemek, hogyan működnek együtt.
5.3 Ajánlat
Arra ösztönözheted az embereket, hogy a webhelyeden vagy a fizikai üzletedben vásároljanak.
5.4 Célközönség
A Facebook hirdetések esetében az egyik sarkalatos pont a célközönség beállítása. Itt lehet megadni, hogy kinek jelenjen meg a hirdetésed. Célközönséget érdemes a Hirdetéskezelő Célközönség menüjében létrehozni még a kampány elindítása előtt!
A Facebook 3 kategóriába sorolja a célközönségeket:
- Egyéni célközönség / Custom audience
A remarketing hirdetéseknél játszik kulcsszerepet. Itt azokat az embereket szedheted egy csokorba, akik már valamilyen formában kapcsolatba léptek veled, jártak a weboldaladon, kattintottak a hirdetésedre, megtekintették a videódat stb.
Egyéni célközönséget saját és Facebook forrásból tudsz létrehozni.
- Mentett célközönség / Saved audience
Ide tartozik minden olyan célközönség, amelyben te állítod be, hogy kinek jelenjen meg a hirdetésed. Te magad állítod össze közönséget, az általad kiválasztott célzási lehetőségek segítségével. Például demográfiai adatokat, lokációkat és a érdeklődési kör.
- Hasonmás célközönség / Lookalike audience
Ezt a célközönség típust úgy hozza létre a Facebook rendszere, hogy a már meglévő közönségedhez hasonló tulajdonsággal, érdeklődési körrel rendelkező embereket gyűjti össze.
Érdemes több célcsoport-kategóriát létrehozni, hogy folyamatosan tesztelni tudj.
5.5 Elhelyezések
Lassan kezdünk a célegyenesbe fordulni, már csak néhány lépés választ el az első kampányodtól. Ideje meghatározni, hogy hol jelenjen meg a hirdetés.
A Facebook az alábbi 2 lehetőséget nyújtja:
Automatikus elhelyezések (ajánlott) – az algoritmus saját mega határozza meg, hogy hol lesz a legoptimálisabb a megjelenés, a felület melyik része lesz a legrelevánsabb a hirdetés számára.
Elhelyezés módosítás – szabad kezet kapsz és egyénileg állíthatod be, hogy hol jelenjen meg a hirdetésed
A tapasztalatan hirdetőknek ajánlott első körben a Facebook automatikus elhelyezésére hagyatkozni, elég ügyesen megoldja a problémát. Ha már szereztél némi gyakorlatot a témában, akkor bátran variáld az elhelyezéseket.
5.6 Költségkeret és időzítés
Mielőtt a hirdetéshez érnénk még be kell állítani a hirdetéssorozat költségkeretét és az ütemezést. A költségkeret beállítására 2 lehetőséget biztosít a rendszer.
Napi költségkeret: a Facebook a nap folyamán egyenletesen költi el a megadott költségkeretet. Beállíthatod úgy a kampányt, hogy nem adsz meg záródátumot és akár hónapokig is futhat megállás nélkül, a másik opciónál pedig megadhatsz egy kezdő és egy záródátumot.
Költségkeret a teljes élettartamra: beállíthatsz egy költségkeretet és egy lejárati dátumot.
Optimalizálás
A hirdetések megjelenési optimalizálásra négy lehetőséget biztosít a Facebook:
- Érkezési-oldal megtekintések
- Hivatkozáskattintások
- Napi egyedi elérések
- Megjelenések
A megjelenést befolyásolja, hogy melyik opciót választod a 4 közül és az algoritmus ez alapján fogja megjeleníteni a hirdetést.
6. Hirdetés (Ad)
Nagyon jól haladsz! Sikeresen beállítottad a kampánycélt és a hirdetéssorozatot, eljött az idő, hogy megalkosd a hirdetést, amivel az ügyfeled találkozni fog. Eddig a technikai tudásodra volt szükség arra, hogy a megfelelő helyen, módon és időben jelenjen meg a hirdetés, a megfelelő célközönség számára. Most a kreativitásodon kerül előtérbe.
Identitás
A hirdetési beállítások első lépéseként be kell állítanod, hogy melyik Facebook-oldalad vagy Instagram-fiókod képviseli a vállalkozásodat a hirdetésekben (amennyiben csak 1-el rendelkezel a rendszer automatikusan azt állítja be).
Formátum
Következő lépésként be kell állítanod a hirdetésed formátumát. Három lehetőséget ad a rendszer, de minden esetben az fog dönteni, hogy milyen kampánycélt állítottál be.
- Galéria
- Egyéb kép vagy videó
- Kollekció
Fontos, hogy a 20%-nál több szöveget tartalmazó kép vagy videó-bélyegképek esetén előfordulhat, hogy a rendszer alacsonyabb megjelenéssel fogja megjeleníteni. Erről bővebben itt olvashatsz.
Médiatartalom
A médiatartalomban kell kiválasztani azt a képet vagy videót, amelyikkel hirdetni szeretnél. Célszerű saját kreatív anyaggal hirdetni, de ha nem rendelkezel még ilyennel, akkor használhatod a Facebook médiatárát.
A kreatív anyag elkészítésében remek segítség lehet a Canva.
Szövegezés és hivatkozások
Most, hogy megvan a kreatív, foglalkozzunk kicsit a szövegezéssel.
- Elsődleges szöveg – bővebben leírhatod, hogy mi az amit hirdeszt
- Főcím – érdemes rövid címekben gondolkodni, ugyanis némelyik megjelenésnél a rendszer a 40 karakternél hosszabb címeket nem jeleníti meg teljesen
- Leírás – még több információt tudsz megosztani az ajánlatról
- Webhely URL – itt kell megadnod a weboldalad URL-címét, ide fognak érkezni az emberek
- Felhívás gomb, CTA – egy gombot tehetsz a hirdetésbe, így a potenciális vásárlók azt a műveletet hajtsák végre, amelyet te szeretnél
Követés
Ismét vissza csatolunk a Facebook Pixelhez, ugyanis annak a megléte és helyes beállítása nélkül nem fogod tuni mérni a kampányod teljesítményét. Sok helyen olvashatod, hogy mérni és elemezni kell az adatokat, de vajon tudod, hogy milyen adatokról van szó?
Egy kis segítség a legfontosabb mérőszámok értelmezéséhez:
- Elérés (Reach): megmutatja, hogy hány egyedi felhasználót értél el
- Gyakoriság (Frequency): megmutatja, hogy egy felhasználónak átlagosan hányszor jelent meg a hirdetésed
- CPC (Cost per Click): mennyibe kerül egy kattintás
- CPA (Cost per Action): megmutatja, hogy mennyibe került egy konverzió (ez lehet vásárlás, feliratkozás, kosárba helyezés, hívás stb.)
- CTR (Átkattintási arány): megmutatja, hogy a felhasználók milyen arányban kattintanak a hirdetésedre
Optimalizálás
Miután elindult a hirdetésed a Facebook algoritmusa elvégez egy tanulási folyamatot. Erre azért van szükség, hogy a lehető legoptimálisabban jelenítse meg a hirdetés. (ezt minden hirdetésnél végrehajtja a rendszer)
Összegzés
A Facebookban továbbra is hatalmas potenciál van, ezért nem érdemes kihagyni ha az online marketingről beszélünk. Folyamatosan változik és megújul a platform, így tehát nekünk is vele kell fejlődnünk és mindig megtanulni az újdonságokat.
Teszt a lelke mindennek! Akármennyire is unalmas ezt hallani/olvasni, folyamatosan tesztelni kell a hirdetéseket, elhelyezéseket, szövegezést, landing page-eket, CTA-kat. Erre a legkézenfekvőbb módszer az A/B tesztelés, amelyek egy egy újabb cikket fogunk szentelni.
Ha nem vagy biztos magadban vagy kérdés merült fel benned, írj bátran!